Sznurowadła
Najprostszy system to klasyczne sznurowadła - ekonomiczne i sprawdzone.
W lepszych modelach turystycznych często przy cholewce dodawany jest rzep, który poprawia siłę trzymania stopy i pozwala na schowanie pod niego sznurowadeł.
Rzepy
Kolejnym systemem są rzepy. W prostszym wydaniu stosowane są dwa, a w większości modeli trzy rzepy. Plusy to niska cena oraz prosta i szybka obsługa. Ich minusem jest brak wyraźnego stopniowania siły zapięcia i w niektórych przypadkach średnia trwałość. Zwłaszcza przy częstej jeździe w ciężkich warunkach może dość szybko pojawić się częściowe zużycie pogarszające siłę zapięcia.
Klamra
Jedna. Bo praktycznie nie zdarza się, żeby but był wyposażony w więcej klamer. Najczęściej jest to jedna klamra i dwa rzepy. Rzadziej klamra, pokrętło BOA i rzep, lub klamra i dwa pokrętła BOA.
Rozwiązanie łączące akceptowalny poziom cenowy z duża skutecznością i trwałością. Klamry i paski praktycznie zawsze są wymienne, tak jak pokrętła i linki BOA.
Bardzo wygodne i silne trzymanie stopy.
Pokrętła
Najwyższe modele butów wyposażone są w klamry i rzepy lub w ściągane pokrętłami linki działające jak super mocne i precyzyjne sznurowadła. System BOA, bo o nim mowa stosowany jest w wielu modelach butów sportowych, nie tylko rowerowych. Łączy idealne dopasowanie jak przy sznurowadłach, z precyzyjnym i mocnym trzymaniem klamry. Najlepsze, ale niestety najdroższe rozwiązanie na rynku.